We gaan weer richting de kerst. Het jaar is al weer om en daarmee vliegen de netwerkbijeenkomsten om je oren. Voor de één betekent dit nieuwe kansen en mogelijkheden. Voor de ander een regelrecht drama van ongemak en vooral niet jezelf zijn. Eenmaal op weg merkte ik aan mezelf dat ik deze avond niet echt in de ‘mood’ was om mensen te ontmoeten. ‘Je hebt van die dagen…’ Ik parkeer in de buurt. De locatie bleek wat onduidelijk en het goot van de regen. En ja hoor, tot overmaat van ramp begaf mijn paraplu het met een windhoos. ‘Ach… soms zou je het liefst gewoon omkeren en lekker op de bank duiken met een dekentje en filmpje.’
Verbinding
Geheel verrassend wachtte mij een positief en warm onthaal met champagne. ‘Kijk dat maakt een hoop goed op zo’n avond. Kom op Ber, blijf er niet in hangen.’ En binnen enkele seconden weet ik weer een glimlach op mijn gezicht te toveren. Terwijl ik ontspan kijk ik om mij heen. Uit het niks duikt er charmante Sales dame op me af. ‘Wat een verrassing.’ Zonder echt verbinding te maken stelt ze mij diverse vragen over onze business en of ik geinteresseerd ben in de huur van hun ruimtes en locaties? ‘Zo… die is kort door de bocht!’ Ik heb nog amper kennis gemaakt, weet nog niks over haar organisatie? En ze heeft nog nauwelijks vragen gesteld over ‘ons’ en ‘hoe’ wij werken. ‘Grappig communicatieproces waar op de één of andere manier geen oprechte interesse uit blijkt richting ons.’
Na ons gesprek denk ik na over netwerken en in verbinding komen met potentiele klanten. Wie is nu eigenlijk ‘ons type’ klant? Hoe kun je op een zo’n natuurlijk mogelijke manier in contact komen? En hoe zou ik hem/haar hier herkennen in deze menigte? Al snel merkte aan mezelf dat ik niet echt blij werd van de omgeving waar ik was. Het ‘kijk-mij-eens gehalte’ was vanavond duidelijk vertegenwoordigd. ‘Niet echt mijn ‘type’ mensen waar ik graag verbinding mee maak.’ Mijn gedachten dwalen af… ‘Hoe groot is eigenlijk de kans dat ik ons type klant hier tegenkom..? Jep, de hoogste tijd om weer lekker op huis aan te gaan!’
Rol verwarring
Onderweg denk ik verder na. Het verzamelen van zoveel mogelijk visitekaartjes is geen garantie voor nieuwe leuke klussen. Maar iedere ondernemer weet ook dat het gaat om relaties opbouwen, een goed netwerk. De eeuwen oude quote gaat kennelijk nog steeds op: ‘Het gaat er niet om wie je bent maar wie je kent’. Ik schiet in de lach. Die was ik even vergeten. Na jaren van werken aan mezelf, verdiepen en persoonlijke groei kom ik tot de conclusie dat mijn Sales skills wat roestig zijn. ‘Wat een giller.’ Focussen op de NLP-stof en groeien als trainer/coach is een ander pad dan groeien als ondernemer. Een andere rol en daarmee andere overtuigingen en ander gedrag. Wat een inzicht!
Terug naar mezelf – mijn waarden
Thuis duik ik op de bank. Inderdaad: ‘Dekentje, wijntje, filmpje. Heerlijk, dit had ik nodig!’ Mijn gedachten dwalen opnieuw af. Ik stel mezelf opnieuw de vraag: ‘Hoe kom ik in contact met onze ideale klant waarmee we een klik hebben en die oprecht geinteresseerd is in persoonlijke ontwikkeling van mens en team?’ Uit het niks voel ik ineens vreugde, mijn energie begint te stromen en tal van vragen en ideeën poppen op. Wat gebeurt er ineens? Ik pak pen en papier:
Wie past er ECHT bij ons? Bij wat voor soort mensen voelen wij verbinding? Wie halen het beste in ons naar boven? En wat hebben deze mensen gemeen met elkaar?” Na diverse vragen begin ik de antwoorden op te schrijven. Het zijn belangrijke waarden. (Waarden zijn altijd persoonlijk en zijn motiverend wanneer deze worden vervuld.) Bijvoorbeeld: oprechte interesse, verdieping, vanuit persoonlijke groei doelen bereiken, uit je comfortzone, er voor gaan, ergens in geloven, elkaar helpen groeien, samen, plezier maken en iets betekenen voor een ander. ‘Yes, hier word ik blij van.’
Onze ideale klant? Ieder mens is uniek, met eigen behoeften en zaken die belangrijk zijn. De gemiddelde klant bestaat niet. Maar wat vindt onze ideale klant belangrijk? Wat inspireert hem of haar? En welke waarden delen we met elkaar dat ons op een natuurlijke wijze verbindt? Met andere woorden: ‘waar geloven we allebei in?’ En opnieuw kom ik tot de conclusie dat dit dezelfde waarden zijn. ‘Mijn energie bruist… wat word ik hier blij van.”
Wat is onze intentie? Wat willen wij ten diepste voor onszelf en de ander? Waar geloven wij in en waar doen we het uiteindelijk voor? Geld is overduidelijk niet onze primaire drijfveer. Opnieuw kan ik niet anders concluderen dat weer hetzelfde rijtje waarden naar boven komt. Waarden en intentie worden altijd op onbewust niveau gevoeld door de ander. De hoogste tijd om hier vanuit ons nog transparanter in te worden.
Energie
Tijdens onze training of coaching komt het altijd wel weer even aan bod. ‘Leef jij jouw waarden of vervul jij de waarden van de ander?’ Met andere woorden: ‘Ben jij jouw droom aan het realiseren of andermans droom?’
En wat zou er gebeuren als ieder dezelfde droom deelt? Stel jezelf eens voor hoeveel energie er dan vrijkomt? Hoe zou je relatie dan zijn met een klant, een opdrachtgever, een werkgever, collega, vriend-vriendin of je partner….? De hoogste tijd voor om dit tijdens komende kerstbijeenkomsten nog eens nader onder de loep te nemen. Een ding mag duidelijk zijn, het delen van dezelfde waarden creëert verbinding.
Ik wens jou een prachtige kerst waarin al jouw waarden worden vervuld met alles dat ECHT belangrijk voor je is.
Warme groet,
Berry de Boer