NLP Technieken en begrippen

Feedback regels

Geven van feedback

WEL doen:

  • Feedback veroordeelt niet, het is geen evaluatie, maar een toevoeging in de richting van een verbetering.
  • Feedback geef je direct in het moment.
  • Feedback dient gegeven te worden in de richting van gedrag.
  • Feedback is effectiever wanneer het specifiek is in plaats van algemeen.
    Maak het toekomstgericht: “wat ik graag zou zien is…..”
  • Feedback heeft het meeste effect wanneer de ontvanger feedback wil/kan ontvangen. Vraag of de ander openstaat voor feedback? Bij gedrag corrigerende feedback is dit niet noodzakelijk.
  • Feedback heeft checkmomenten in zich (klopt het dat....?). Geef de ander de ruimte om er wel/niet op in te gaan.
  • Feedback bevat een IK-boodschap. Dus hoe jij het ervaren hebt, en wat dat vervolgens met jou doet of gedaan heeft.
  • Feedback wordt gegeven in Fair-witness (neutraal) zonder iemand te veroordelen.

 

NIET doen:

  • Uitdrukkingen die veroordelen: “Wat heb ik nou aan jou, ik kan ook nooit op je rekenen, wat bent jij toch een….”.
  • Vage etiketten opplakken en algemene oordelen geven.
  • Interpretaties geven (“ik snap wel hoe dat komt bij jou…”)
  • Uitsluitend aangeven wat je niet wilt of de ander niet mag doen.
  • Je emoties of eigen gevoelens opkroppen.
  • Discussies over de juistheid van je interpretaties aangaan.
  • Je gelijk halen.

 

Ontvangen van feedback

De kwaliteit van de feedback valt of staat niet alleen met degene die de feedback geeft. Ook de ontvanger speelt een belangrijke rol. Open staan voor feedback betekent willen en kunnen leren. Door goede vragen te stellen en in te gaan op de feedback die je krijgt bevorder je dit proces.

  • Luister aandachtig (geassocieerd, in verbinding met je gevoel).
  • Ga niet in de verdediging, geef geen verklaringen of ongenoegens aan!
  • Geef in eigen woorden weer wat je gehoord hebt om je eigen waarneming te checken.
  • Stel vragen ter verduidelijking, vraag om voorbeelden wanneer je ergens niet zeker van bent of zaken onduidelijk zijn.
  • Evalueer zorgvuldig de bruikbaarheid en waarde van de feedback die je gehoord hebt.
  • Verzamel eventueel toegevoegde informatie van andere personen of neem de reacties van anderen waar.
  • Reageer niet heftig op de feedback, maar breng de suggesties in een voor jou bruikbare richting: haal er informatie uit.

Meer weten over feedback?

Wil je meer weten over feedback? Lees dan verder door op een van de volgende links te klikken:

Interesse in NLP?

Heb je na het lezen van bovenstaande informatie interesse in een NLP training of coaching? Neem dan vrijblijvend contact op te verkennen wat de mogelijkheden zijn.