NLP Technieken en begrippen

Feedback geven en ontvangen

Feedback geven

Feedback is de boodschap die we iemand teruggeven over het gedrag of de prestatie van die betreffende persoon. Het is een korte boodschap over ‘hoe’ jij de ander ervaart. Het is een zeer krachtige manier om mensen uit te dagen en te laten groeien. Dit met de intentie om de ander meer bewust te maken van zijn of haar onbewuste patronen. Het is daarmee zeer persoonlijk (vanuit de gever). Je geeft de ander iets terug over jouw model van de wereld. Het is geen vaststaand feit. Het zegt soms meer over jezelf (de feedbackgever) dan over de ander (de feedbackontvanger). Je zendt namelijk je eigen model van de wereld mee.

Feedback ontvangen (acceptatie)

Je denkt bij feedback misschien dat het om iets vervelends gaat maar het is vooral: welgemeende en gerichte complimenten en verbeteringsmogelijkheden aangeven. Wanneer we het kunnen zien als een cadeau om verder te groeien naar excellentie in communicatie zullen we het anders ervaren dan wanneer we het zien als commentaar.

Acceptatie valt en staat met de manier waarop we onze boodschap geven. De meeste mensen hebben meer problemen met de manier waarop ze iets wordt teruggegeven (hoe?), dan de inhoud van de boodschap (wat?). Kalibreer de non-verbale communicatie van de ander tijdens het feedbackproces. De ene persoon kan nu eenmaal een zwaarder pakketje informatie verwerken dan de ander.

Positief verwoorden

Ons onderbewuste kan het woord ‘niet’ niet verwerken. Daarom is het krachtiger en effectiever om je boodschap positief te verwoorden. Dus dat wat iemand zou kunnen verbeteren (bereiken) in plaats van dat waarmee iemand zou moeten stoppen (vermijden).

Het verschil met kritiek

Het verschil tussen feedback en kritiek is dat je bij kritiek iemand als persoon of iemands gedrag afkeurt zonder oplossingen aan te reiken. Nogmaals, het heeft de intentie om de ander te laten groeien; je geeft mensen iets mee en pakt niet iets van ze af!

Wanneer geef je feedback?

Het is belangrijk om zo snel mogelijk je boodschap te geven nadat iets zich heeft voorgedaan. Het meest krachtige is in het moment dat het zich voordoet. Echter, de praktijk leert dat het ook belangrijk is dat de feedbackontvanger openstaat om jouw boodschap te ontvangen. Vanuit dat oogpunt is het soms beter om even te wachten, echter niet te lang. De ontvanger bevindt zich inmiddels weer in een andere staat van zijn (andere gevoelsstaat) en kan zich zaken minder goed herinneren.

Vooronderstellingen van NLP die direct verband houden

  • Er is geen mislukking, enkel feedback.
  • De betekenis van jouw communicatie is de feedback die je krijgt.
  • Je kunt ‘niet’ niet communiceren (je beïnvloedt altijd).
  • De wet van oorzaak en gevolg, aan welke kant sta jij?
  • Elk gedrag heeft een positieve intentie.
  • Elke keuze is de beste keuze op dat moment.
  • Woorden hebben geen absolute betekenis, ze zijn afhankelijk van de context.

Persoonlijke Ontwikkeling

Feedback is net als alle communicatie ook tweerichtingsverkeer. Door anderen informatie terug te geven laat je ze kennis maken met je eigen opvattingen en waarden. Zij reageren daar weer op vanuit hun eigen waarden en normen stelsel. Niemand heeft het goed of fout, maar belangrijk is het wel elkaar goed te verstaan. Dat maakt ontwikkeling van jezelf als persoon mogelijk.

Effectiever communiceren?

Wil jij jouw communicatie een boost geven? Schrijf je dan in voor ons Gratis online maandprogramma en ontvang een maand lang tal van NLP tips & tricks om je communicatie te boosten!

Gratis online 'NLP tips & tricks' programma

Meer weten?

Wil je meer weten over feedbackgeven? Lees dan verder door op een van de volgende links te klikken:

Interesse in NLP?

Heb je na het lezen van bovenstaande informatie interesse in een NLP training of coaching? Lees dan HIER meer over onze opleidingen. Of neem vrijblijvend contact op te verkennen wat de mogelijkheden zijn.