NLP Technieken en begrippen

Feedback 4G model

Feedback vanuit de 4G’s

In het kader van beter je 'grenzen' aangeven besteden wij tijdens onze NLP opleidingen ook aandacht aan  verschillende feedbackmethoden. Een van deze methoden is de 4G-methode. Deze biedt een structuur om ongewenst gedrag (van de ander) te benoemen en bij te sturen. De 4G feedback methode bestaat uit vier de 4G’s, te weten:

  • Gedrag: feitelijk specifiek gedrag van de ander
  • Gevolg: het effect van iemand zijn gedrag op de omgeving
  • Gevoel: gevoelsreflectie wat de ander zijn gedrag bij jou teweeg brengt
  • Gewenst: benoem het gedrag dat je graag zou zien

Het 4G feedbackmodel helpt je om feedback op te bouwen in stappen waarbij de feedback steeds zwaarder wordt zonder dat het gesprek escaleert. Je kunt je feedback opbouwen, los per G of gecombineerd met meerdere G’s bij elkaar. Dit afhankelijk van de situatie en eerdere ervaringen met die persoon. Bij gedrag corrigerende feedback is het essentieel om het in het moment zelf te doen. Hierbij vraag je niet aan de ontvanger of hij openstaat om feedback te ontvangen.

Als blijkt dat het benoemen van iemands gedrag niet tot het juiste effect leidt dan herhaal je de eerste stap direct aangevuld met de tweede. Feedback wordt hierdoor zwaarder en krachtiger. Dit noemen we feedback loops.

Voorbeeld toepassing van het 4G model

  • Gedrag (feitelijk)
    “Het valt me op dat je 15min na 9.00u binnenkomt?”Wacht op de reactie van de ander……….. Let vooral op een zintuiglijk specifieke reactie van de ander. Komt je boodschap aan of ervaar je weerstand? Bij weerstand start je de volgende loop en bouw het rustig op van 1x G naar 2x G.
  • Gedrag + Gevolg (effect van andermans gedrag)
    “Nogmaals, we hebben afgesproken dat we om 9.00uur beginnen. Dat betekent dat ieder dan startklaar en aanwezig is. Nu jij 15 minuten te laat binnenkomt zit ik op jou te wachten. Dat is echt zonde van de tijd.” Wacht opnieuw op de reactie….. Komt de boodschap nu wel aan of ervaar je meer weerstand? Het effect benoemen van iemand zijn gedrag werkt bewustmakend. Je kunt deze stap (met 2G’s) ook nog een keer herhalen. Slechts in enkele gevallen wanneer iemand niet openstaat om zijn gedrag te veranderen (vaak vanuit een onderliggende overtuiging) blijkt dat je de volgende stap nodig hebt.
  • Gedrag + Gevolg + Gevoel (Ik-boodschap)
    “Ik heb niet het idee dat mijn boodschap aankomt. Wanneer we afspreken dat we om 9.00uur beginnen dan verwacht ik dat we om 9.00u gaan beginnen. Dus niet dat je om 9.15uur komt binnenrollen, onrust veroorzaakt en nog koffie moet gaan halen? Dit is erg demotiverend voor de mensen die wel op tijd zijn. In mijn optiek is dit onacceptabel gedrag waar ik niet mee akkoord ga. Ik merk zelfs dat het mij irriteert.” LET OP: geef een IK-boodschap vanuit dit gevoel. Verschuil je niet achter “dat vinden anderen ook”. De IK-boodschap is krachtiger!
    Meestal klinkt je stem automatisch dieper en krachtiger wanneer je je emotie/gevoel benoemt. Bij de meeste mensen komt deze boodschap echt aan. Wanneer jouw boodschap nog steeds niet aankomt, kies dan een ander moment om het gesprek hervatten.
  • Gewenste gedrag (kun je los inzetten, na één van de loops) “Wat ik graag zou zien is dat je voor 9.00u aanwezig bent zodat we precies om 9.00u kunnen starten met de meeting. Kunnen we die afspraak met elkaar maken?”

Alternatief “Wanneer het niet haalbaar is om 9.00uur aanwezig te zijn dan moeten we de vergadering op een ander moment houden. Ik zou graag zien dat jij dit volgende keer tijdig aangeeft wanneer we een vergadering inplannen”.

Meer weten over feedback?

Wil je meer weten over feedback? Lees dan verder door op een van de volgende links te klikken:

Interesse in NLP?

Heb je na het lezen van bovenstaande informatie interesse in een NLP training of coaching? Neem dan vrijblijvend contact op te verkennen wat de mogelijkheden zijn.