NLP Technieken en begrippen

Welgevormd resultaat

De stappen naar een welgevormd resultaat

Een welgevormd resultaat bestaat uit de volgende 9 vormvoorwaarden van je doelen. Het doorlopen van dit proces wordt ook wel het vormvoorwaardenproces genoemd.

  1. Is het positief geformuleerd? (wat wil je wel ipv niet?) Je wilt dat je onbewuste meewerkt om dit gemakkelijk tot stand te brengen. Het onbewuste werkt effectief met positieve dingen.
  2. Hoe ziet je Gewenste situatie eruit? Wat zou je zien, horen, voelen enz. wanneer je dit bereikt hebt? Hoe zou het voelen als je het “nu” zou hebben? Maak het onweerstaanbaar, zeer wenselijk. Verbind je er mee.  Plaats het in de toekomst en visualiseer het.
  3. Komt het uit het hart (van binnen naar buiten) en is het zelfstandig na te streven? Doe je dit omdat jij het wilt doen of om iemand anders een plezier te doen, of zet iemand je onder druk? Ben je 100% congruent met het doel?
  4. Wat is de context (omgeving)? Waar ben je wanneer je je doel bereikt? Wanneer verwacht je je doel te bereiken? Met wie ga je werken/spelen/ delen wanneer je je resultaat hebt behaald.
  5. Wat is het bewijs? Hoe weet je straks dat je het gewenste resultaat hebt behaald? Wat doe je wanneer je het hebt behaald? Wat zie, hoor en voel je wanneer je het resultaat hebt behaald?
  6. Hulpbronnen. Over welke bronnen beschik je momenteel? Heb je nog meer bronnen nodig, en zo ja, welke zijn dat? Heb je bewijs dat je dit al eerder hebt bereikt?
  7. Ecologie check (waarde). Wat is je echte doel bij dit resultaat? (waarde) Is er andere secundaire winst als je dit resultaat niet bereikt? Is er een situatie waarbij het bereiken van dit doel anderen kan schaden? Wat win of verlies je als je dit resultaat hebt behaald?
  8. Future Pace.Test: stel je nu nog eens voor dat je je doel hebt bereikt? Wat zie, voel en ervaar je nu? Wat merk je? Wat valt je op? Is er iets veranderd?
  9. Wat is de eerste stap?(actie en implementatie) Waar ga je vanaf vandaag mee beginnen?

SMARTI check

Specifiek en simpel, Meetbaar en zinvol (ondersteund door een belangrijke waarde), Alsof het nu is en haalbaar, Realistisch & Ecologisch (goed voor jou en voor je omgeving), Tijdsaanduiding en positief geformuleerd, Inspirerend (krijg ik er energie van, kom ik van binnenuit in beweging)