NLP Technieken en begrippen

Stoppen met piekeren - meer flow

Pieker verstand - functioneel verstand - meta commentaar - flow

Piekeren, overmatig denken en zorgen maken. Wie kent het niet? Vaak zien we dit soort patronen ontstaan bij veranderingen. Veranderingen kunnen ervoor zorgen dat het gevoel van “in controle zijn” wegvalt. En wanneer zaken anders lopen dan we hopen of verwachten zal er innerlijk verzet optreden. De onbewuste angst om controle te verliezen wordt groter en daarmee neemt twijfel of zorgen om fouten te maken toe. Alle gedachtes, tot wel 60.000 per dag, vreten energie. We noemen dit het piekerverstand dat zorgt voor de stemmetjes in je hoofd van “wat nou als…?”, “stel nou dat…?”, “het zal toch niet dat…?”. Deze stemmetjes blijven zich herhalen net zo lang totdat er bevestiging is van buitenaf. Bevestiging dat de nieuwe situatie best oké is. Dat jij oké bent, dat je er mag zijn, dat je het goed doet of noem maar op. Op dat moment ontstaat er rust. Het verlangen om bevestiging te krijgen wordt letterlijk opgevuld door de bevestiging. Nog een stap verder is dat jij jezelf vervolgens gaat veroordelen over alle gedachten die je zojuist hebt ervaren. We noemen dit Meta commentaar en versterkt nog meer piekeren.

Functioneel verstand - Flowstaat

Maar het kan ook anders. Ieder kent wel momenten dat hij/zij opgaat in een activiteit. Op dat moment ben je één met dat wat je aan het doen bent. Tijd lijkt dan even te zijn verdwenen of stil te staan. Dit kan tijdens het spelen met een kind, of tijdens opgaan in het maken/luisteren van muziek, het lezen van een spannend boek, het opgaan in de jouw sport(wedstrijd), of het bereiken van de top van na een lange klimtocht. Op dit soort momenten is er optimale flow. Je bent één met alles. Je ervaart het leven in iedere vezel van je lichaam en mogelijk zelfs het gevoel van geluk. Handelingen gaan intuïtief en alles lijkt vanzelf te gaan. Op die momenten werk je vanuit het functionele verstand.

De keuze of je liever pieker verstand ervaart of functioneel verstand zal niet heel moeilijk zijn!

Stoppen met piekeren

Piekeren heeft veelal een onderliggende emotionele oorzaak. En dit is precies de 'loop'waarin je terecht komt. Een angst-volle gedachte roept namelijk een angstvol gevoel op. Welke vervolgens nog meer angstige gedachten creëert. Zo kom je in de 'loop'.  Denken en voelen gaan elkaar negatief versterken!

Doorbreek deze loop - kom in flow
  1. Haal 3x diep adem en laat even alles los.
  2. Concentreer je op je lichaam. Vertraag je ademhaling totdat je 4 sec in-ademt en ook 4 sec uit-ademt. Hou dit vertraagde tempo vast. Let op dat je zo diep mogelijk naar je buik ademt. Hiermee kom je in Hartcoherentie, de basis voor flow.
  3. Observeer je denken. Kijk naar iedere gedachte alsof het wolken zijn die langskomen. Iedere gedachte komt en gaat.
  4. Blijf je denken observeren. Kom er niet aan. Geef iedere gedachte een nummer: 1....2....3.... enz.
  5. Word je bewust dat jij de WAARNEMER bent van gedachten. En daarmee ben je dus niet je denken. Je observeert je denken. En nu ontstaat er voor het eerst keuze: blijf je er vanaf of ga je er in mee!
  6. Accepteer vervolgens ieder gevoel en iedere gedachte die langskomt. Ook gevoelens komen en gaan, net als je denken. Wanneer je in je waarnemers rol blijft zullen gevoelens meer en meer tot rust komen!
  7. Je komt het snelste in flow vanuit een diepe buik ademhaling en een basishouding dat alles precies goed is zoals het is. Dit helpt je om in het HIER en NU te komen en werkelijk te accepteren wat er is.

 

Meer lezen over stress en emoties?

Wil je meer weten over emoties, minder denken of dichter bij jezelf komen. Dan vind je de volgende artikelen/pagina's wellicht interessant:

Wil je weten of jij je flowstaat bereikt? Kom dan eens langs en vraag naar onze Hartcoherentie apparatuur. Wij kunnen je doormeten en precies laten zien of je de optimale flowstaat bereikt!

Succes met oefenen alvast!