Het motiveren van medewerkers
De motivatie van zijn mensen bepalen succes van een leider!
Er zijn 7 gouden regels voor managers om meer motivatie te creëren op de werkvloer. Hieronder tref je deze op hoofdlijnen aan.
Leidinggeven op basis van samenwerking (i.p.v. hiërarchie)
- Goed voorbeeld geven
- Elkaar aanspreken op feiten en resultaten
- Collegae zijn professionele partners
- Verbeterings-initiatieven stimuleren en waarderen
Duidelijke doelstellingen formuleren en omzetten in taakafspraken, planning en verantwoordelijkheidsgebieden
- Visie (strategie en missie)
- Doelstellingen SMARTI (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdsgebonden, inspirerend)
- Structuur
- Taken en resultaten
- Bevoegdheden
- Prioriteiten
- Middelen en budgetten
- Rapportage
- Evaluatie (plan-do-check-act)
Open communicatie en maximaal Informeren
- Alle informatie geven, die nodig is
- Vragen welke informatie nodig is om het werk goed te doen
- Informatie afstemmen op het niveau, waar het terecht komt
- De informatie tijdig geven op het moment, dat het relevant is
- Informatie onderbouwen en consequenties aangeven
- Creatieve vormen zoeken voor het aanbieden van de informatie
- Creatieve vormen aansluiten bij doelstellingen en doelgroepen
- Informatie kort, bondig en begrijpelijk aanbieden
Maximaal delegeren
- Zoveel mogelijk beslissingsbevoegdheid delegeren naar de niveaus, die het betreffende werk uitvoeren en beheersen
- De grenzen van deze bevoegdheden concreet bepalen en vastleggen, wanneer over de voortgang en de resultaten gerapporteerd moet worden
- Het werk laten inrichten en afstemmen op de behoeften en wensen van de medewerkers, die met dat werk verder moeten
- De medewerkers voorzien van de nodige middelen, steun en begeleiding om deze verantwoordelijkheden te kunnen dragen
- Regelmatig vragen, luisteren, bespreken en zo nodig adviseren
- Meetbare criteria afspreken, waaraan verantwoordelijkheden moeten voldoen
- Vastleggen wanneer en waarover en hoe gerapporteerd moet worden
- Bijsturen, zo nodig corrigeren en nieuwe haalbare afspraken maken
Juiste voorwaarden scheppen om te presteren vanuit Flow
- Voldoende veiligheid in combinatie met uitdaging.
- Het optimale punt vinden tussen uitdaging (groei) en vaardigheden om medewerkers in Flow te laten komen
- In overleg met de medewerkers bezien of de afdeling/eenheid voldoende menskracht, kennis, kunde en budgetten heeft om de (reeds eerder geformuleerde) doelstellingen te realiseren
- Opleidingsplannen maken
- Medewerkers “situationeel" benaderen (coachen, voorwaarden scheppen en motiveren)
- Voorwaarden scheppen: heldere doelstellingen + duidelijke taken + inschatten capaciteiten + verantwoordelijkheden in relatie tot “draagkracht” + training + middelen + begeleiden + waarderen en bijsturen + motiveren
Meer waarderen dan corrigeren
- De leidinggevende is bepalend voor de inzet en motivatie van zijn medewerkers
- Stimulansen geven, opdat Uw medewerkers harder, slimmer of sneller werken
- Uitstekende van middelmatige prestaties onderscheiden
- Waardering uitspreken en toelichten waarom
- Geen onoprechte waardering en valse vleierij uitspreken
- Kleine (im)materiele beloningen werken beter dan 1 grote
- Een waarderingssysteem maken en U daaraan houden
- Het resultaat en niet de inspanning belonen en wel op het moment, dat dit geleverd is
- De beloning maken in overeenstemming met het geleverde resultaat
- De resultaten nauwkeurig benoemen en aangeven wat het positieve effect ervan zijn
Prioriteiten stellen en eindbeslissing nemen
- Ernaar streven om besluiten op eenstemmigheid te baseren
- Bij non-consensus niet schromen om vastberaden de knoop door te hakken (beter een slechte beslissing dan geen beslissing)
- Medewerkers expliciet vragen om zich ondanks de weerstanden constructief op te
stellen en mee te werken aan de realisatie