NLP Technieken en begrippen

De kracht van positief denken

De wijze waarop wij denken beïnvloed ons gedrag en ons taalgebruik. We maken onderscheid in twee manieren van denken:

  1. Negatief denken
  2. Positief denken

 

Wanneer we negatief denken dan zien we veel zaken niet zitten. We voelen ons niet sterk en verwachten dat er veel mis kan gaan. Deze denkwijze zal te zien zijn aan onze houding en gedrag, en ook te horen zijn aan ons taalgebruik!

Het verschil in denken

Voorbeeld:

Loes staat op, ze trekt de gordijnen open en het regent pijpenstelen.

"Getverderrie het regent, nu moet ik met de fiets naar m'n sollicitatiegesprek. Ik zie er dan niet uit. Met de bus kom ik vast te laat, dat gaat vast niet goed.”

In de bus denkt Loes: "Ze hebben vast kandidaten met veel meer ervaring. Ze zullen het wel niet goed vinden dat ik vakantiewerk in de fabriek heb gedaan. Dit wordt niks, nou ja ik probeer het gewoon.”

Wat denkt u, is de kans dat ze wordt aangenomen groot? Wat valt u op aan haar taalgebruik?

Door negatief te denken kun je jezelf zo beïnvloeden dat je je ook negatief gaat voelen en dit uitstraalt naar buiten. Onzekerheid speelt hier vaak een grote rol bij. De aspecten onzeker voelen en negatief denken versterken elkaar.

Het positief denken heeft net zoveel invloed op ons gedrag en taalgebruik, de uitwerking zal daarom ook anders zijn.

Voorbeeld:

Leo staat op trekt de gordijnen open en het regent pijpenstelen.

“Nou dat wordt mooi een ritje met de bus, kan ik me nog even voorbereiden op m'n sollicitatiegesprek."

In de bus denkt Leo:

"Spannend, wat zullen ze allemaal vragen? Ik heb blijkbaar een goede brief geschreven, ze willen me zien dus zijn ze tevreden over mijn ervaringen. Ik zal ze laten zien dat ik de beste voor die functie ben!”

Hoeveel kans heeft Leo, denkt u, om aangenomen te worden? Wat valt u op aan zijn taalgebruik?

Positiviteit

Denkt u in uitdagingen of in problemen? Ziet u ergens toch ook altijd het voordeel van in? Is voor u een glas half vol of halfleeg? Spreekt u liever over ongediertebestrijding of over gewasbescherming?

Meer zakelijk: vertelt u tijdens een eerste gesprek met een oriënterende klant meteen ook wat u niet doet, of juist alleen vooral wat u wel doet. Staan de mogelijkheden centraal of denkt u erg vaak vanuit de onmogelijkheden?

Voor een commerciële medewerker is het van onschatbare waarde om positiviteit uit te stralen. Als u positief en enthousiast over uw producten kunt praten geeft u de klanten een positief gevoel over uzelf. Ze zullen graag met u willen communiceren en u de opdracht eerder gunnen. Positief denken heeft invloed op uw gevoel en dus op uw prestaties. Probeer het maar eens uit. Met een glimlach op uw gezicht staat u anders in de wereld en bereikt u meer.