NLP Technieken en begrippen

Emoties: in gevecht met jezelf?

Verplaats je aandacht en je gedachten zullen volgen!

Controle krijgen over je gedachten is op zichzelf niet moeilijk. Door simpel je aandacht te verplaatsen, je te concentreren op iets anders, zullen gedachten volgen die samenhangen met het nieuwe aandachtsgebied. Aandacht zou je in deze context kunnen zien als energie. Alles wat je energie geeft groeit.

Stoppen met denken!

Moeilijker is echter om je gedachtestroom volledig stop te zetten of te minimaliseren. Dit vereist keer op keer training en bewustwording. Mensen die ervaring hebben met Yoga of Meditatie hebben geleerd om controle te hebben over lichaam en geest.

Gedachten komen voor een belangrijk deel voort uit het domein van het onderbewuste. Dit is tevens het domein waar ook al onze onverwerkte emoties liggen opgeslagen. Zorgen of ongerustheid komen eveneens voort vanuit een onderliggende emotie van angst. Innerlijke rust creëren is dus een kwestie van onverwerkte emoties opnieuw een plek geven. Dit zal bijdragen om ook je gedachten tot rust te brengen. Vaak hangt het samen met een thema dat regelmatig in je leven terugkeert.

In gevecht met dat wat zich aandient?

Wanneer je merkt dat je na kleine voorvallen emoties ervaart (frustratie, boosheid, angst, onzekerheid) die langer duren dan 5 minuten kun je er vanuit gaan dat er nog iets in jouw onderbewuste aanwezig is dat aandacht vraagt op een specifiek thema.

Onverwerkte emoties kun je vergelijken met een set van tennisballen die je met je aandacht/bewustzijn onder water weet te houden. Zolang je fit en helder bent zul je prima in staat zijn controle uit te voeren om de complete set aan tennisballen onder water te houden. Hier en daar zal er weleens een bal naar boven komen maar al snel weet je de controle terug te krijgen. Door je aandacht keer op keer op iets anders te vestigen ben je in staat om emoties weer veilig onder de wateroppervlakte te duwen. Sommige mensen kunnen dit jaren volhouden en stellen hiermee verwerkingsprocessen uit. Het zogenoemde rugzakje groeit en de last die men met zich meedraagt wordt zwaarder en zwaarder.  Zolang er maar genoeg afleiding blijft plaatsvinden gaat het goed.

Pijn is de grootste motivator tot (gedrags)verandering

Wanneer de onverwerkte emoties zich opstapelen zal er een moment komen dat deze niet langer onder water te duwen zijn. Dit is een breekpunt! De pijn is dan zo groot dat het niet anders meer kan dan toegeven of overgeven aan de pijn. Dit punt bereikt iemand pas na jaren lang vechten. Het gaat vaak samen met burnout verschijnselen of het gevoel van leegte. Er is dan geen energie meer om door te gaan en gevoelens/emoties nog langer te onderdrukken.

De eerste stap naar acceptatie?

We zien jammer genoeg regelmatig dat mensen pas met zichzelf aan de slag gaan als de pijn maximaal is. De eerste stap die je NU al direct kunt zetten is de stap naar acceptatie! Omarm ieder gevoel, iedere gedachte en iedere situatie in jouw leven alsof dit het beste is wat jou is overkomen. Wanneer jij het gevecht met jezelf opgeeft ontstaat er ruimte voor nieuwe inzichten en mogelijkheden!

Je bent van harte uitgenodigd om eens vrijblijvend te komen kennismaken en te praten over stress en burnout preventie!

Meer lezen over emoties?

Wil je meer weten over emoties, minder denken of dichter bij jezelf komen. Dan vind je de volgende artikelen/pagina's wellicht interessant:

Spring naar toolbar